Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Amikor '89 party-análjai, Grooverider és Fabio valamikor a kilencvenes évek elején dél-londoni (Brixton, Elephant & Castle) klubokban (leggyakrabban a Rage-ben) a hardcore-on továbblépve, addig teljesen szokatlan ritmus-patternekkel gazdagították zenéjüket – és kergették őrületbe a közönséget – még nem is sejtették, hogy e gondolatokból nő ki '97 Britanniájának mainstream muzsikája.

Persze ahogy a techno nem Pallasz Athénéként pattant ki Zeusz fejéből, úgy a jungle sem a semmiből jött: gyökerei a dub-ban (ritmusvilág, szub-basszusok), a hip-hopban (szintén a ritmusképletek, valamint az MC-k szerkadlélsepeltetése) és a technóban keresendők.

Az egykori dzsessz (néha szving, vagy bossa nova) muzsikák dobszólóiból mintavett, majd 160-180 BPM-re felgyorsított törtütemek, egy végletekig leegyszerűsített, szinte triviális, de erőteljes reggae basszusmenet: nagyjából ez a jungle alap, ettől a ponttól kezdve ágazik szét a kilencvenes évek végének legtermékenyebb és leginvenciózusabb zenei stílusa számos alirányzatra. Így például a ragga-muffin vokálokkal, dubos basszusvonalakkal, reggae-hangmintákkal operáló, vidám hangzású jump up, illetve ragga jungle (például Mickey Finn, Aphrodite). Vagy a ritmusokat már nem mintavevő, hanem igen-igen precízen programozó, a hangzást a végletekig precízen kidolgozó drum & bass (például A Guy Called Gerald, Goldie, Photek, Doc Scott, Alex Reece, Adam Freeland), mely a kezdetekben különös kettősséget hordoz magában: az első hallásra embertelen és hipergyors breakbeateket feloldják az ezekre épülő dzsesszes és soul-os elemek, ambient szőnyegek, vokálok.

Az említett ambivalencia mellett a drum & bass befogadását nehezíti a hagyományos dance "four on the floor" négynegyedeken és konstans ritmusokon edződött fülek számára szokatlan, esetenként három-négy összetevős poliritmia. Némi szarkazmussal: "úgy hangzik, mintha valaki a dobfelszerelésével együtt legurulna a lépcsőn" vagy "mintha egy féllábú, tízkezű fekete dobolna."

Harmadik alirányzat a kissé fellengzősen hangzó intelligens jungle (feltehetőleg egyetlen jungle producer sem állította azt, hogy buta jungle-t játszana). Itt az ütemek lágyabb hangzásúak, nem keverik annyira tolakodóan az előtérbe őket, s az előadók hangsúlyozottabban a trancees betétekre, s inkább a dallamokra összpontosítanak, mint például LTJ Bukem, Blame, valamint a rendkívül termékeny Mark & Dego kettős, akik 4 Hero, Jacob’s Optical Stairway, Tom & Jerry és Tek 9 nevek alatt egyaránt publikálnak. Ide sorolhatjuk a már másfél évtizedes múltra visszatekintő Moving Shadow címke szinte összes korai kiadványát is. Természetesen az intelligens jungle kifejezés nem a zenészek, hanem a média találmánya, marketingfogás.

A hardstep drum & bass nevéhez híven elsősorban keményebb, táncorientált hangzást produkál, gyakran torzított basszusmenetekkel. A techstep drum & bass előadói ezen túlmenően szívesen használnak fel indusztriális mintákat, munkáik a techno hangzásvilágához állnak a legközelebb. Háttér-effektjeik bármelyik thriller, vagy tudományos-fantasztikus film becsületére válhatnának. A rafináltan elhelyezett break-ek nemcsak az ütemeken, esetenként a dallamokon is megtalálhatók (Ed Rush, Optical, Grooverider, Boymerang). A két alirányzat között hamar elmosódott a határvonal, s maradt a techstep elnevezés, melyet az ezredvégre a neurofunk váltott fel.

Nincsen tudományosan elfogadott álláspont a "jungle" és a "drumandbass" kifejezés közötti különbségről. Egyes elméletek szerint a jungle a régebbi zeneanyagokra értelmezhető, az 1990-es évek első feléből, és a drumandbass-t egyértelműen a jungle utódjának tartják, amely bizonyos technikai újításokat hordoz.

Mások szerint a jungle a ragga jungle rövidítése, amely egy szeletét képezi a drumandbass kategóriájának. Az Egyesült Államokban népszerűnek mondható a "jungle drumandbass" (JDB) elnevezés is, de nem mindenhol használatos.

A legelterjedtebb álláspont valószínűleg az, hogy a két meghatározás szinonim és felcserélhető. A drumandbass jungle, a jungle pedig drumandbass.

A technóhoz és a house-hoz hasonlóan, a jungle / drum & bass előadók és producerek is egy-egy kisebb kiadó (label) címkéje alatt csoportosultak.